PERSBERICHT – Ali al Hadaui eerste Marokkaans-Nederlandse mediator bij Raad voor Rechtsbijstand

Sinds februari is Ali al Hadaui als eerste Marokkaans-Nederlandse mediator ingeschreven bij de Raad voor Rechtsbijstand. Al Hadaui is overtuigd van de meerwaarde van zijn bi-culturele achtergrond en maakt zich sterk voor grotere diversiteit in het aanbod aan mediators.

Al Hadaui pleitte voor meer diversiteit onder mediators in een opiniestuk in het Tijdschrift voor Conflicthantering (nummer 6, jaargang 2014). Drs. Ali al Hadaui: “Een diverse achtergrond onder mediators komt niet alleen het vak ten goede, hopelijk zal het ook mediation onder biculturele Nederlanders populairder maken. Mediation is een mooie middenweg tussen conflictoplossing in de eigen gemeenschap, waar bi-culturele Nederlanders in eerste instantie voor gaan, en het stappen naar de rechtbank, wat ze bijna altijd willen voorkomen.”

Tijdens zijn carrière als mediator is Al Hadaui steeds meer de kracht gaan inzien van het feit dat hij uit twee culturen komt. Al Hadaui: “Mijn Marokkaans-Nederlandse achtergrond helpt bij het bemiddelen in conflicten waarbij één van de partijen een niet-Westerse achtergrond heeft. Ik begrijp de context dan goed en krijg snel vertrouwen. Een tolk inschakelen hoeft niet bij mij, want ik spreek zeven talen.”

Ali al Hadaui werkt sinds 2010 als mediator. Sinds 2012 is hij ingeschreven in het MfN-register en lid van de Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv). Nu hij ingeschreven staat bij de Raad voor Rechtsbijstand, verwijzen ook rechtbanken en Juridisch Loketten naar hem. Al Hadaui bemiddelt ook bij conflicten in het buitenland.

Noot voor de redactie: voor vragen kunt u contact opnemen met Ali al Hadaui, via zijn bedrijf Koek en Ei Mediation, op 0624747839 of info@koekenei-mediation.nl. Voor meer informatie kunt u ook kijken op http://koekenei-mediation.nl/.